tiistai 8. maaliskuuta 2016

Ajattelutapa, joka muuttaa kaiken


Olen mennyt koko nuoruuteni siitä, missä aita on matalin.
Kokeilin laskettelua ollessani 17-vuotias. Koulun ulkoilupäivänä meidät vietiin paikalliseen laskettelukeskukseen, jossa saimme alle sen ajan laskettelusukset - sellaiset pitkät, suorat pötikät, joita ei saanut ohjattua kirveelläkään. Tai ehkä juuri sillä olisi saanut, mutta varustukseen se ei kuulunut. Laskin sukkana alas rinteestä ja kun en muutakaan keksinyt, heittäydyin lopuksi nurin saadakseni vauhdin loppumaan. En laskenut koskaan uudelleen. Tai laskin, kolmekymmentä vuotta myöhemmin.
Koulussa pärjäsin aina tekemättä juurikaan mitään oppimisen eteen. Läksyt tein yleensä samalla kun opettaja kertoi ne luokalle ja kokeisiin luin telkkarin äärellä kotiolkkarin lattialla. Ammatin valitsin sillä periaatteella, ettei tarvitse lukea montaakaan vuotta ja silti pääsee hyvään siistiin toimistotyöhön. Olin alisuorittaja.
Tänään tein löydön kun eteeni lämättiin otsikkokuvanakin oleva kalvo, joka kertoo ihmisen aivoista, kahdesta vastakkaisesta ajattelutavasta, jotka ohjaavat elämäämme. Heräsin: tuo punainen olen minä! Tai olin minä, sillä nyt haluan näyttää sille vanhalle itselleni, että voin muuttua. Ja haluan muuttua. Kehittyä.
Kun sanon 11-vuotiaalle lapselleni, että puttaamisen oppii vain harjoittelemalla, puttaamalla paljon, tekemällä toistoja, toistoja - hän vastaa "en osaa". Haluan ohjata hänenkin fiksautuneet ajatuksensa uusille urille ja näyttää, että elämässä oppii tekemällä, kokeilemalla ja epäonnistumalla. Oliko se Lasse Viren, joka aikanaan sanoi, että "pitää oppia häviämään, että voi oppia voittamaan" ja tästä voimme nopeasti päätellä, kumpaa ajattelumallia hän eli. Ja hän ainakin oppi voittamaan. Minä haluaisin oppia puttaamaan.
Kumpi ajattelumalli hallitsee sinun aivojasi ja elämääsi?
http://carriekepple.com/2015/04/24/growth-mindset-vs-fixed-mindset-which-do-you-have/
https://www.brainpickings.org/2014/01/29/carol-dweck-mindset/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti